Урок. 5 клас

Тема уроку. Складові комп’ютера (системний блок, пристрої введення (миша, клавіатура), зберігання (жорсткий магнітний диск, оптичний диск, флеш-пам’ять), виведення даних (монітор, принтер)), їх призначення.

Навчальна складова мети уроку. Розглянути будову комп’ютера, його складові частини та їх взаємодію, навести приклади пристроїв введення, виведення, зберігання та обробки інформації.
Розвивальна складова мети уроку. Розвиток навичок мислення (знання, розуміння, використання), уяви, пам’яті, комунікативних здібностей, самооцінювання, формувати вміння висловлювати власні міркування, співставляти різні погляди, робити висновки.
Виховна складова мети уроку. Формування навичок пізнавальної самостійної діяльності,  розвитку акуратного та дбайливого ставлення до технічних засобів, сприяння творчої активності учнів, інтересу до предмета, толерантного ставлення до товаришів.
Тип уроку. Урок засвоєння нових знань.
          Обладнання і наочність. Комп’ютер, мультимедійна дошка (телевізор), презентації: «Пристрої для роботи з даними», «Складові комп’ютера», форма «Опитування», індивідуальна картка для побудови діаграми Венна, інтерактивні вправи: «Маніпулятори ПК», «Знайди пару», «Пристрої комп’ютера», підручник:  Інформатика: підручник для 5-го класу. загальноосвітніх навчальних закладів./Й.Я.Ривкінд, Т.І.Лисенко. – К.: Генеза.- 2013р. – 200 с., робочі зошити.


Викладання
Учіння
Організація і управління навчально-пізнавальною діяльністю учнів
І. Організаційний етап (форма навчання: колективна; методи навчання: бесіда)
1. Емоційне налаштування на урок.
  Учитель: «А чи знаєте ви те що, якщо посміхнутися перехожому - він посміхнеться у відповідь.
   Якщо посміхнутися небу та сонцю - розійдуться хмари.   
   Якщо посміхнутися Всесвіту - трапиться щось казкове.   
   Давайте посміхнемося один до одного  очима та долонями.
2. Перевірка готовності дітей до уроку
Слухове сприймання інформації.

Учні діляться емоціями, враженнями, демонструють почуте.






Перевірка робочих місць, наявності зошитів та підручників.
Учитель підводить учнів до емоційної спрямованості уроку










Учитель звертає увагу на уміння учнів самоорганізу-ватися до уроку
ІІ. Перевірка домашнього завдання та актуалізація опорних знань  (форма навчання: колективна; методи навчання:  словесно-наочний (фронтальне опитування учнів за презентацією))
Робота з презентацією «Пристрої для роботи з даними» (додаток 1)
   Запитання:
1.    Охарактеризуйте типи
даних, з якими працюють подані пристрої?
Який з даних пристроїв має найбільше можливостей для роботи з даними?

Швидке реагування на сформульовані запитання, висловлювання власних міркувань 

Коригування учнівських відповідей. Визначення найточніших міркувань
ІІІ. Актуалізація потрібного навчального досвіду (форма навчання: колективна; методи навчання: словесний (дискусія, відкрите опитування) та проблемний)
Створення проблемної ситуації: «Покажіть комп’ютер»

Висловлювання (показ) учнями власних міркувань
Коригування учнівських висловлювань (зауваження: необхідно, щоб учні свідомо зрозуміли те, що комп’ютер собою уявляє набір «взаємодоповнюючих» пристроїв)
Відкрите опитування:
1.    У кого вдома є комп’ютер? (планшет, ноутбук, нетбук)
2.    Чи маєте ви можливість працювати в мережі Інтернет?
3.    Чим ви займаєтесь, працюючи за ПК?
4.    Яку інформацію ви шукаєте в мережі Інтернет?
5.    Якій он-лайн грі ви надаєте перевагу?
6.    Скільки часу ви проводите за роботою з комп’ютером?

Усні відповіді на запитання (додаток 2 , форма «Опитування»)
Орієнтування вчителя в наявних у учнів знань та навиків роботи за комп’ютером (зауваження: доцільно проаналізувати результати опитування поетапно (на декількох наступних уроках))
    Узагальнення відповідей учнів №1 :
-       ви не вперше маєте справу з комп’ютерною технікою;
-       серед названих вами пристроїв є й такі, які відсутні в комп’ютерному класі
ІV. Повідомлення теми й мети уроку (форма навчання: колективна; методи навчання: розповідь)
На дошці. 
Складові комп’ютера (системний блок, пристрої введення (миша, клавіа-тура), зберігання (жорсткий магнітний диск, оптичний диск, флеш-пам’ять), виведення даних (монітор, принтер)), їх призначення.
Запис у зошит. 
Складові комп’ютера

Слухове сприйняття інформації
Розповідь про місце уроку в системі уроків теми, яка вивчається.
V. Ознайомлення з новим матеріалом, формування нового навчального досвіду (форма навчання: колективна; методи навчання: словесно-наочний)
1.      Робота з підручником.
      Розповідь учителя за малюнком 2.1 (стор. 27)
Слухове та зорове сприйняття інформації
Визначення ступеня обізнаності учнів з термінології
  2. Ознайомлення з видами та особливостями будови складових комп’ютера:
-  системний блок:
а) малюнок 2.6 (стор 30);
б) малюнок 2.8 (стор 31);
в) складові: процесор (малюнок 2.7), вінчестер (демонстрація пристрою), дисковід (малюнок 2.4)
г) словникова робота:
   процесор – пристрій, який здійснює опрацюва-ння даних в комп’ютері;
   Tower, Desktop – види системних блоків;
   вінчестер – основний пристрій для збереження інформації на комп’ютері
ґ) будова системного блоку (ознайомлення) за слайдом №1 презентації «Складові компютера» (додаток 3)
-  монітор:
а) малюнок 2.9 (стор.31)
б) робота з презентацією (слайд 2,3)
в) словникова робота:
    - моноблок


- пристрої виведення даних:
а) робота з презентацією (слайд  4);
б) рубрика для допитливих «Цікаво знати»: пристрій виведення даних – плоттер (слайд  5);



- пристрої введення даних:
а) робота з презентацією (слайд  6);
б) вправа «Усний тренажер: знайомство з клавіатурою»







в) рубрика для допитливих «Цікаво знати»:  клавіа-тура (слайд 7)
б) робота в групах.
   Рубрика для допитливих «Цікаво знати»: пристрої введення даних – маніпу-лятори ПК (слайд 8);

- пристрої збереження даних:
   а) робота з презентацією (слайд  9);
  б) вправа «Вільний мікрофон»:
          - Як виглядає сучасна «флешка»?
Слухове та зорове сприйняття інформації, під час яких учні створюють схему та заповнюють «Словник термінів».


Побудова схеми «Складові комп’ютера» (частина 1, додаток 4)

Пошук означень словникових слів у підручнику (стор. 30-31)





Учні знайомляться з інформацією презентації




Побудова схеми «Складові комп’ютера» (частина 2)

  Запис інформації у зошит.   
  Висловлювання власних міркувань

   Продовження  побудови схеми «Складові комп’ютера» (частина 2)
   Учні слухають повідомлення вчителя, вчаться запам’ятовувати нову інформацію.
    На основі прослуханого роблять власні висновки.

   Побудова частини №3 схеми «Складові комп’ю-тера» .
       Робота з підручником (стор. 28-29) та макетом клавіатури:
-  пошук назв клавіш у підручнику та на макеті клавіатури;
-  знайомство з групами клавіш, їх розташуванням та призначенням.


Слухове сприйняття інформації

   Обєднання дітей на групи
 (4 групи по 2-3 учні) на добровільних засадах.
   Робота в навчальному середовищі «Маніпулятори ПК» (додаток 5)

Продовження побудови схеми «Складові комп’ютера» (частина 4).    
    Висловлювання власних спостереження.




Завдання вчителя:
навчити учнів спостерігати, порівнювати, аналізувати інформацію та використовувати знання, які опираються на їх життєвий досвід.








Узагальнення дитячих міркувань







Коригування учнівських висловлювань



   Розповідь учителя (на даному етапі уроку) виробляє в учнів уміння слухати, розуміти, запам’ятовувати.


   Корегування висловлювань учнів

   Розвиток навиків спостереження та роботи учнів з підручником (пошук інформації).








 
  Корегування висловлювань учнів на отриману інформацію
Робота в групах навчає дітей співпрацювати, спостеріга-ти, висловлювати власну думку та слухати товариша.
   Дотримання правил роботи за ПК.




Учні вчаться пояснювати свій вибір  на основі власного досвіду роботи. Корегування учнівських міркувань. 
VІ. Узагальнення і систематизація набутого навчального досвіду (форма навчання: колективна,  парна, індивідуальна; методи навчання: словесно-наочний)
1. Бесіда.
  Вікторина з коментарем:
-  Назвіть кожну групу об'єктів. Знайдіть у кожній групі зайве слово. За якою властивістю ви це слово вважаєте зайвим?
-  З поданих пристроїв знайдіть лише пристрої введення (виведення) даних (слайд 10)

Робота в навчальному середовищі «Пристрої ПК» (додаток 6)
  Відповіді та коментарі  учнів (за бажанням).
   Дотримуватися початку речень:
- Я вважаю …;
- Я не згодний  ...;
- А я гадаю інакше… .


Визначення ступеня обізнаності учнів за кожним питанням вікторини.
Узагальнення думок дітей. Виявлення найбільш вдалих коментарів.
2. Робота в парах.
- Побудова діаграми Венна (слайд 11):
   Петрусь та Миколка мають вдома персональні комп’ютери. Петрусь на своєму комп’ютері працює з текстами, може їх роздруковувати та зберігати, але не може слухати музику. Миколка на комп’ютері переглядає відео, мультфільми. Але він не має пристрою для того, щоб текст, збережений на своєму комп’ютері, роздрукувати на папері. Які складові комп’ютера в Пет-руся, а  які – в Миколки?
- Вправа «Знайди пару» (слайд 12)

Робота в навчальному середовищі «Діаграма Венна» (додаток 7)

На основі власних міркувань діти знаходять спільні складові комп’ютера (за умовою задачі) та визначають  ті, які забезпечують індивідуальні можливості.
Захист отриманої відповіді.





Робота  в навчальному середовищі «Знайди пару» (додаток 8).

Коригування учнівських висловлювань. Узагальнення міркувань.














Консультація учням (за потреби)
3. Робота в зошиті.
-   Запишіть пристрої комп’ютера, без яких, на вашу думку, він не зможе функціонувати.
- Словникова робота:
  а) основні пристрої комп’ютера - …;
  б) периферійні пристрої комп’ютера - … .

Індивідуальна робота (в зошиті з усним поясненням)


Запис  назв пристроїв у зошит

Визначення ступеня обізнаності учнів з термінології.
Фізкультхивинка: «Тепло душі»
Учитель:
- Прошу вас прочитати слова, записані на дошці (з тильної сторони), стоячи: «Нехай першими сядуть уважні, другими - чуйні, а тепер - сердечні та щирі, згодом - добрі та милосердні».
(Дії учнів)
- Ви вагаєтесь? Чому?
Учитель:
-       Так. Тому що ваші душі переповнені і одним, і другим, і третім. Поверніться, будь ласка, подайте руки долонями один  одному. Ви відчуваєте тепло, яке посилає вам ваш товариш? Це тепло буде вас гріти і далі під час уроку.
VII. Практична частина заняття (форма навчання: індивідуальна; методи навчання: демонстраційно-практичний)
Працюємо за компютером:
-  повторення правил безпечної роботи за ПК.
Вправа «Виправ мене»:
-  Водимо пальцем по монітору?
-  До класу заходимо спокійно, з дозволу вчителя?
-  Біля комп’ютера сидимо рівно?
-  Під час уроку ходимо по класу, коли забажаємо?
-  Під час роботи в класі їмо?
-  Без дозволу вчителя не приступаємо до роботи за комп’ютером?
-  Рухаючи мишкою, голосно подаємо команди?
-  На клавіші натискаємо плавно, без різких ударів?
-  Не торкаємось розємів, проводів, кабелів?
-  Включаємо і виключаємо комп’ютер  без дозволу вчителя, коли заманеться?

-  правила роботи з мишею (слайд  13, 14);



-  напрацювання навиків керування мишею (один та два клики, переміщення у замкненому просторі)
Підсумок роботи:
-  чим ви малювали?
- який клик миші і за що він відповідав?
- які незручності ви зустріли під час роботи?
- які можливості ви б рекомендували удосконалити?

Слухове сприйняття інформації. Висловлювання власної відповіді.























Зорове сприйняття інформації. Здійснення відповідних вправ (за коментарем учителя)

Робота в он-лайн додатку (слайд 15)
«Рисуем песком» (рос.)


Захист власного малюнка.
Висловлення учнями власних думок.

Учитель налаштовує учнів на практичну частину уроку.
























Спостерігання за правильністю постанови кисті руки під час роботи з мишею.

Слідкування за роботою учнів.






   Визначення рівня зацікавленості учнів у роботі з додатком та ступеня обізнаності з умінням виконувати елементарні дії
VIII.   Підсумок уроку. Рефлексія. (форма навчання: колективна; методи навчання: словесний)
Фронтальне опитування:
-  на яких пристроях ви сьогодні працювали?
-  який пристрій ви б хотіли собі придбати? Чому?
Рефлексія:
-       яким повідомленням на уроці ви сьогодні були здивовані? Чому?   Учні, які надавали вдалі (цікаві) коментарі та відповіді на запитання і активні учасники уроку отримують відповідні оцінки.

Швидке реагування на сформульоване питання, висловлювання власних міркувань.

Визначення оцінок учнів за урок.

   Виявлення рівня знань учнів з теми на основі набутих знань та життєвого досвіду.


Коментування роботи учнів на уроці
ІХ. Домашнє завдання (форма навчання: колективна; методи навчання: словесний)
Завдання:
-  опрацювати підручник на сторінці 28-29 (клавіатура);
-  розповідати отримані знання за схемою;
-  уміти пояснювати слова зі словничка;
-  намалювати або описати словесно: якими можуть бути компютери майбутнього, чим вони повинні відрізнятися від сучасних.

Здійснення відповідних записів у зошит та щоденник.

Коментування завдання.